Místní poplatek za užívání veřejného prostranství

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Místní poplatek za užívání veřejného prostranství

  2. Základní informace k životní situaci

    Statutární město Ostrava obecně závaznou vyhláškou č. 15/2023, o místním poplatku za užívání veřejného prostranství, stanovilo místní poplatek za užívání veřejného prostranství a podrobnosti jeho vybírání na území statutárního města Ostravy. Předmětem poplatku je užívání veřejného prostranství zvláštními způsoby, kterými se rozumí provádění výkopových prací, umístění dočasných staveb a zařízení sloužících pro poskytování prodeje a služeb, pro umístění stavebních a reklamních zařízení, zařízení cirkusů, lunaparků a jiných podobných atrakcí, umístění skládek, vyhrazení trvalého parkovacího místa a užívání tohoto prostranství pro kulturní, sportovní a reklamní akce nebo potřeby tvorby filmových a televizních děl.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Poplatník, kterým je fyzická nebo právnická osoba, která užívá veřejné prostranství způsobem uvedeným výše a není vlastníkem pozemku. Jedná-li za poplatníka jiná osoba, prokazuje se tato osoba zplnomocněním poplatníka.

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Poplatník je povinen správci poplatku ohlásit písemně na předepsaném tiskopise zvláštní užívání veřejného prostranství nejméně 5 dnů před jeho zahájením. V případě umístění stavebního zařízení v souvislosti s odstraněním havárie, je poplatník povinen splnit ohlašovací povinnost nejpozději v den zahájení užívání veřejného prostranství. Pokud tento den připadne na sobotu, neděli nebo státem uznávaný svátek, je poplatník povinen splnit ohlašovací povinnost nejblíže následující den.

    Ohlášení  místního poplatku nenahrazuje souhlas vlastníka pozemku, bez kterého nelze  akci uskutečnit. V případě záboru pozemků svěřených městskému obvodu je nutno požádat zdejší odbor investic a místního hospodářství o souhlas zde.

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Ohlašovací povinnost je nutno učinit písemně. Tiskopis – Ohlášení k místnímu poplatku za užívání veřejného prostranství -  lze získat u správce poplatku nebo na internetových stránkách městského obvodu www.moap.cz.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, odbor financí a rozpočtu, oddělení místních poplatků a pohledávek, náměstí Dr. E. Beneše 555/6, 729 29 Ostrava.

  7. Jaké doklady je nutné mít s sebou
    • Občanský průkaz nebo jiný doklad prokazující totožnost,
    • Zplnomocnění statutárního orgánů společnosti k jednání za společnost.
  8. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    a) Sazby poplatku

    Sazby místního poplatku za užívání veřejného prostranství jsou uvedeny v obecně závazné vyhlášce č. 15/2023, o místním poplatku za užívání veřejného prostranství. Poplatek se vybírá za celou dobu, kdy je veřejné prostranství zvláštním způsobem užíváno, a to počínaje dnem, kdy se začalo skutečně užívat až do dne, kdy faktické užívání skončilo. Poplatek se platí za každý i započatý m2 a každý i započatý den užívání veřejného prostranství.

     

    b) Splatnost poplatku

    Poplatek je splatný nejpozději v den zahájení užívání veřejného prostranství. Pokud je to částka vyšší než 50 000,00 Kč, je poplatek splatný do 10 dnů po ukončení užívání veřejného prostranství. Poplatek stanovený týdenní či měsíční paušální částkou je splatný nejpozději první pracovní den v příslušném týdnu či měsíci.  Poplatek lze uhradit dopředu nejvýše na dobu jednoho roku.

    c) Způsob úhrady poplatku

    • V hotovosti nebo platební kartou na pokladně úřadu městského obvodu
    • Bezhotovostním převodem na účet číslo 19-923761/0100 (nutno uvést variabilní symbol, který přidělí správce poplatku)

    Úřad městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, odbor financí a rozpočtu, oddělení místních poplatků a pohledávek, jako správce daně, není technicky vybaveno ke zřizování a provozování daňových informačních schránek ve smyslu § 69 a násl. zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, a proto neposkytuje služby daňových informačních schránek.

  9. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Není-li lhůta pro některý úkon v daňovém řízení stanovena obecně závazným právním předpisem, určí přiměřenou lhůtu rozhodnutím správce daně.

  10. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Nejsou stanoveni.

  11. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Nejsou stanoveny.

  12. Elektronická služba, kterou lze využít

    Ohlášení k místnímu poplatku za užívání veřejného prostranství nelze vyřídit elektronickou poštou.

    Pro získání informací využijte adresu: 

  13. Popis byl naposledy aktualizován

    04.01.2024

  14. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno