Škody na zdraví nebo na majetku v souvislosti s pozemní komunikací
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Škody na zdraví nebo na majetku v souvislosti s pozemní komunikací
-
Základní informace k životní situaci
Jedná se o škody na zdraví a majetku, které vznikly zejména v důsledku závadného stavu pozemních komunikacích podle ust. § 27 odst. 2, 3 a 4 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění. Dle uvedeného ustanovení zákona vlastník dálnice, silnice, místní komunikace nebo chodníku odpovídá za škody vzniklé uživatelům těchto pozemních komunikací, jejichž příčinou byla závada ve sjízdnosti, pokud neprokáže, že nebylo v mezích jeho možností tuto závadu odstranit. U závady způsobené povětrnostními situacemi a jejich důsledky musí takovou závadu zmírnit nebo na ni předepsaným způsobem upozornit. Vlastník místní komunikace nebo chodníku dále odpovídá za škody, jejichž příčinou byla závada ve schůdnosti chodníku, místní komunikace nebo průjezdního úseku silnice, pokud neprokáže, že nebylo v mezích jeho možností tuto závadu odstranit, u závady způsobené povětrnostními situacemi a jejich důsledky musí takovou závadu zmírnit nebo na ni předepsaným způsobem upozornit. Vlastník dálnice, silnice, místní komunikace nebo chodníku odpovídá podle obecných právních předpisů vlastníkům sousedních nemovitostí za škody, které jim vznikly v důsledku stavebního stavu nebo dopravně technického stavu těchto komunikací; neodpovídá však za škody vzniklé vlastníkům sousedních nemovitostí v důsledku provozu na těchto pozemních komunikacích.
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
Žadatelem o úhradu za škodu na zdraví nebo majetku může být právnická nebo fyzická osoba způsobilá k jednání, která je jednoznačně identifikovatelná ve smyslu § 37 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Podmínkou pro vydání vyjádření je podání písemné žádosti, která mimo obecných náležitostí dle § 37 odst. 1 a 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, musí obsahovat požadované přílohy.
V písemné žádosti o úhradu škody na zdraví je nutno uvést údaje, kdy se událost stala (datum, hodina), přesný popis místa události (možno doložit případně zákresem v situační mapce), příčinu události (např. pád na náledí, pád na nerovnosti). Žádosti o úhradu škody na zdraví je nutno doložit v příloze příslušnou zdravotní dokumentací z prvotního ošetření (např. doklad z pohotovosti).
V písemné žádosti o odškodnění na majetku (např. motorového vozidla) je nutné uvést popis místa, příčiny odškodnění a fotodokumentaci rozsahu poškození majetku (vozidla).
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Podáním žádosti včetně příloh, jak uvedeno níže.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Úřad městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, odbor investic a místního hospodářství, oddělení místního hospodářství, náměstí Dr. E. Beneše 6/555, 729 29 Ostrava.
-
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Tuto situaci můžete řešit v úředních hodinách na Úřadě městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, náměstí Dr. E. Beneše 6/555, 729 29 Ostrava, odbor investic a místního hospodářství, kancelář č. 9, vestibul přízemí radnice.
Dagmar Sošková
referent komunálních služeb+420599442965 9 / Edvarda Beneše -
Jaké doklady je nutné mít s sebou
Plnou moc v případě zastupování žadatele.
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Žádost o odškodnění na zdraví.
Žádost o odškodnění na majetku.
Formulář není předepsán. Žádost se podává u příslušného referenta, který pomůže žádost sestavit.
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Správní poplatek není stanoven.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
V jednoduchých případech do 30 dnů. Ve složitějších případech s nutností posouzení stavu na místě a také v případě nutnosti projednání žádosti v samosprávných orgánech městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz je lhůta stanovena na 60 dnů.
Délka vyřízení jednotlivých případů může být ovlivněna dobou projednání s příslušnou pojišťovnou.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Žádní další účastníci nejsou.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Součinnost při vyřizování žádosti např. urychleným odstraněním případných nedostatků a vad žádosti.
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Elektronická podatelna úřadu městského obvodu
-
Podle kterého právního předpisu se postupuje
- vnitřní předpisy městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz,
- zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění, a dle souvisejících právních předpisů.
-
Jaké jsou související předpisy
-
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Podáním u odboru investic a místního hospodářství Úřadu městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz.
-
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Nejsou stanoveny.
-
Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
-
Další související informace
-
Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
- zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění, a dle souvisejících právních předpisů.
-
Kontaktní osoba
Dagmar Sošková
referent komunálních služeb+420599442965 9 / Edvarda Beneše -
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
-
Popis byl naposledy aktualizován
10.01.2022
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno
-
Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace