Městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz vypisuje výběrové řízení na provozovatele areálu Dětský ráj, 20. května 2019
Otevřené výběrové řízení bude v návaznosti na usnesení rady vyhlášeno nejpozději do 22. května 2019. Nabídky bude posuzovat hodnotící komise, v níž budou zastoupeni odborníci v oborech gastro a výchovy dětí předškolního věku. Jednotliví účastníci výběrového řízení budou moci svůj podnikatelský záměr a navrhovanou koncepci rozvoje Dětského ráje komisi osobně představit. Všechny nabídky včetně odůvodnění komise o výběru nejlepší z nich budou zveřejněny internetových stránkách obvodu.
S dosavadním provozovatelem Dětského ráje je plánováno ukončit nájemní smlouvu dohodou k 30. červnu 2019. Dohoda je výsledkem několika jednání, která obvod vyvolal kvůli závažnému porušování nájemní smlouvy. Mimo jiné šlo o prodej alkoholu v množství, které stávající smlouva nepovoluje. Kontrolu prodeje alkoholu provedl radní Lukáš Jansa na základě dohody vedení radnice, když kontrola jinou osobou nebyla možná kvůli hrozbě úniku informací. Radnice v takovýchto případech porušování smluv postupuje standardním způsobem a nemůže dávat signál ostatním nájemcům, že lze libovolně a bez následků nájemní smlouvu porušovat. Současné vedení obvodu Moravská Ostrava a Přívoz si zároveň váží dosavadní práce pro děti stávajícího provozovatele a uvítá, pokud se do nového výběrového řízení s transparentními a jasně stanovenými podmínkami přihlásí.
Fakta a čísla o současném provozu Dětského ráje
Smlouva s provozovatelem Dětského ráje není jedinou smlouvou, která prochází prověřováním podmínek nájmu i způsobu, jakým bylo vedeno výběrové řízení. U smluv, které se ukazují jako nápadně nevýhodné, vedení obvodu preferuje řešení dohodou, v některých případech je nucen přistoupit i k výpovědi smlouvy. Radnice má zájem ke všem svým nájemcům přistupovat stejně a nemůže nadále zvýhodňovat některé podnikatele na úkor jiných nájemců obvodu (jak v nájmech, tak i investicích). Zároveň si klade za cíl vést výběrová řízení zcela transparentně a s veřejnou kontrolou.
Stávající smlouva obvod jako majitele areálu značně znevýhodňovala jak ve výši nájemného, tak v investicích obvodu do pronajatých prostor:
- Dosavadní provozovatel vyhrál výběrové řízení v roce 2013 na dobu deseti let. Jeho nabídka nájemného byla 180 tisíc ročně, současně s požadavkem na investici do vybavení Dětského ráje ze strany MOaP ve výši 1,468 milionů korun. Druhý účastník v pořadí nabídl 300 tisíc Kč ročně a do vybavení by investoval zcela sám – ale vybrán nebyl.
- Městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz zároveň poskytoval provozovateli příspěvek na správu Dětského ráje, a to ve výši 120 tisíc Kč ročně. Předmětem nájmu je celý venkovní areál Dětského ráje, budova A 78 m2 a budova B 100 m2 (kavárna, herna, sklad) a budova C 117 m2 (prostor pro využití jako byt či kanceláře), tj. celkem 295 m2 užitné plochy. Po odečtení příspěvku na správu byl nájem provozovatele Dětského ráje de facto 60 tisíc Kč za rok (= 5 tisíc Kč měsíčně).
- Pro srovnání: průměrný nájem za obdobný městský nebytový prostor je 120 Kč/m2/měsíc Dětský ráj platí sedmkrát méně - 17 Kč/m2/měsíc, a to bez účtování zahrádky.
- Ačkoliv měl nájemce dle smlouvy v budovách provádět opravy do výše 10 tis Kč, nakonec celou řadu těchto oprav realizoval městský obvod. Za dobu nájmu od roku 2013 tak dosud městský obvod MOaP zaplatil 426 419 Kč.
- Obvod dále od roku 2013 do vybavení takto pronajatých, komerčně využívaných prostor investoval celkem 2 402 000 Kč.
- Mimoto získal provozovatel provozní dotace - od městského obvodu ve výši 70 tisíc Kč a od statutárního města Ostrava 50 tisíc Kč, stejně jako dar ve výši 98 tisíc Kč.
- Provoz Dětského ráje je soukromé podnikání a komerční využívání pronajatých prostor – rodiče platí za vstup dítěte do herny, provozovatel nabízí programy za úplatu, zpoplatňuje i účast na akcích a zisk generuje hlavně z provozu kavárny.
Máme zájem na dalším rozvoji areálu
„Naším zájmem je, aby provoz Dětského ráje nebyl přerušen ani omezen,“ říká starostka obvodu Zuzana Ožanová. „Naopak věříme, že transparentní výběrové řízení s jasně stanovenými podmínkami povede k dalšímu rozvoji areálu, který je majetkem obvodu a do jehož vybavení obvod investoval z veřejných peněz několik milionů korun. Očekáváme rozšíření nabídky aktivit pro děti a rodiče i nabídky občerstvení, ale samozřejmě také standardní nájem,“ dodává Z. Ožanová.
Nová nájemní smlouva by také měla zajistit lepší kontrolu obvodu nad plněním povinností provozovatele a nad opravami a údržbou areálu. Novinkou bude výhodnější pojištění pro případ škod návštěvníků, např. 10 mil. Kč na zdraví (dosud 1 mil. Kč), 500 tisíc Kč na odpovědnost za vnesené věci (dosud nebyla), 250 tisíc Kč na odpovědnost za nemoci z potravin (dosud nebyla).
Vedení obvodu Moravská Ostrava a Přívoz je přesvědčeno, že změny, které přinese výběrové řízení a nová nájemní smlouva, pozitivně ovlivní rozvoj Dětského ráje a spokojenost jeho dětských i dospělých návštěvníků v dlouhodobém horizontu.