Označení chodníků, které byly vyjmuty z plánu zimní údržby, 9. prosince 2011

Novelou zákona o pozemních komunikacích došlo v roce 2009 ke změně v zimní údržbě místních komunikací a chodníků. Samotný zákon vymezuje účel provádění zimní údržby jako zmírňování (nikoliv úplné odstranění) závad ve sjízdnosti a schůdnosti, které byly způsobeny zimními povětrnostními vlivy, a to tak, aby zimní údržba byla zabezpečována s přihlédnutím ke společenským potřebám na straně jedné a ekonomickým možnostem vlastníka komunikace na straně druhé. Zákon hovoří také o povinnosti uživatelů komunikací, o povinnosti přizpůsobit jízdu a chůzi stavebně technickému stavu komunikace i povětrnostním vlivům, které stav komunikací zvláště v zimním období ovlivňují.

Zimní údržbu pro obvod zajišťují Technické služby Moravská Ostrava a Přívoz. Jedná se o údržbu 64 km vozovek, 80 km chodníků, 57 čekáren MHD a 201 přechodů pro chodce. „Při běžném průběhu zimy používáme deset strojů a až padesát lidí. Při sněhových kalamitách využíváme šestnáct strojů včetně traktorů s radlicí a sněhové frézy a pro ruční úklid až sedmdesát lidí,“ uvedl ředitel technických služeb Petr Smoleň.

Za loňskou zimu bylo spotřebováno 804 tun soli a náklady na zimní údržbu činily zhruba 10,5 mil.Kč.

Na základě nařízení statutárního města Ostravy č. 1/2011, kterým se doplnilo nařízení č. 7/2009, a s přihlédnutím ke stavebně technickému stavu a menší dopravní významnosti, byly některé chodníky vyjmuty z plánu zimní údržby a označeny cedulemi, které upozorňují na skutečnost, že se komunikace v zimě neudržuje. Mapu s vyznačením neudržovaných komunikací naleznete na http://gisova.ostrava.cz/neudrzovane-komunikace.php

Úseky, které na základě nařízení města v zimě neudržujeme, již byly označeny cedulemi s nápisem „Chodníky se v zimě neudržují“. V rámci našeho obvodu bylo letos pro zimní období rozmístěno zhruba 200 kusů těchto cedulí. Ve většině případů je v ulicích udržován alespoň jeden chodník – na vhodnější straně komunikace. K jejich označení byla vybrána nejlevnější varianta, která splňuje svůj účel, a to umělohmotná cedule na dřevěném sloupku. Jiné způsoby řešení by byly až 5x dražší. „Ne všechna města či městské obvody mají takto konkrétně označeny chodníky, na kterých není zajištěna zimní údržba. Mnohdy jsou tyto cedule s obecným textem pouze na vjezdech do měst a jednotlivé chodníky již označeny nejsou. My jsme nyní zvolili tento konkrétní způsob označení chodníků, protože tímto jednak dodržujeme zákon, ale především chceme, aby byli naši občané detailně a férově informováni i o nepopulárních krocích,“ uvedl místostarosta Dalibor Mouka.