Vydávání druhopisů matričních dokladů - rodný, oddací a úmrtní list, doklad o registrovaném partnerství
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Vydávání druhopisů matričních dokladů - rodný, oddací a úmrtní list, doklad o registrovaném partnerství
-
Základní informace k životní situaci
Matriční doklady (rodné, oddací, úmrtní listy, nebo doklady o registrovaném partnerství) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, zemřela, uzavřela manželství nebo vstoupila do registrovaného partnerství.
Jde-li o narození, úmrtí, uzavření manželství nebo vstup do registrovaného partnerství, státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá zvláštní matrika v Brně (Úřad městské části Brno-střed).
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
Matriční úřad vydá matriční doklad:
- fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny (manželovi, partnerovi, rodičům, dětem, sourozencům, prarodičům, vnukům a pravnukům) a zmocněncům těchto osob; podává-li žádost zmocněnec, musí být podpis zmocnitele na plné moci úředně ověřen,
- pro úřední potřebu státních orgánů České republiky nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků,
- statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. 12. 1949,
- fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před státními orgány České republiky nebo před orgány územních samosprávných celků.
- osobě, která prokáže, že je to nezbytné k uplatnění právních nároků v cizině.
Matriční úřad vydá úmrtní list osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo osobě, která je vypravitelem jeho pohřbu.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Splnění všech požadovaných náležitostí.
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Žadatel se obrátí osobně nebo písemně na matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, zemřela, uzavřela manželství nebo vstoupila do registrované partnerství.
Požádá-li fyzická osoba o vydání matričního dokladu prostřednictvím zmocněnce, musí být její podpis na plné moci úředně ověřen.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Úřad městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz je matričním úřadem pro tyto městské obvody:
- Moravská Ostrava a Přívoz,
- Hošťálkovice,
- Lhotka,
- Petřkovice.
Další matriční úřady v Ostravě:
Úřad městského obvodu Poruba
Úřad městského obvodu Ostrava - Jih
Úřad městského obvodu Slezská Ostrava
Úřad městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky
Úřad městského obvodu Radvanice a Bartovice
Úřad městského obvodu Polanka nad Odrou
Úřad městského obvodu Vítkovice
Úřad městského obvodu Svinov
Úřad městského obvodu Stará Bělá
Magistrát města Ostravy druhopisy matričních dokladů nevydává.
-
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Tuto situaci můžete řešit v úředních hodinách na Úřadě městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, náměstí Dr. E. Beneše 555/6, 729 29 Ostrava, odbor vnitřních věcí, oddělení matriky a ohlašovny, kanceláře č. 12, 13, 14, 15, 16 přízemí budovy radnice.
Kateřina Bedrunková
referent vnitřních věcí státu - matrika+420599442858 13 / Edvarda Beneše Jana Kaletová
referent vnitřních věcí státu - matrika+420599442859 12 / Edvarda Beneše Bc. Zuzana Kaňáková
vedoucí oddělení matriky a ohlašovny+420599442854 16 / Edvarda Beneše Petra Papalová
referent vnitřních věcí státu - matrika+420599442860 14 / Edvarda Beneše Ing. Irena Ruttkayová
referent vnitřních věcí státu - matrika+420599442855 15 / Edvarda Beneše -
Jaké doklady je nutné mít s sebou
Žadatel předloží:
- průkaz totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas, průkaz o povolení k pobytu pro cizince),
- matriční doklad k prokázání příbuzenského poměru (např. rodný list, oddací list)*; případně jinou veřejnou listinu, kterou žadatel prokáže, že požadovaný matriční doklad je nezbytný pro uplatnění jeho práv před orgány státu nebo orgány územních samosprávných celků,
- pokud žádost podává zmocněnec, je třeba předložit také plnou moc s úředně ověřeným podpisem žadatele.
* Matriční úřad vydá matriční doklad fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny. Za členy rodiny se pro tento účel považují manžel, partner, rodiče, děti, sourozenci, prarodiče, vnuci a pravnuci.
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Žádost o vydání matričního dokladu - rodný list
Žádost o vydání matričního dokladu - úmrtní list
Žádost o vydání matričního dokladu - oddací list
Žádost o vydání matričního dokladu - doklad o registrovaném partnerství
Žádost o doslovný výpis z matriční knihy manželství
Žádost o doslovný výpis z matriční knihy narození
Žádost o doslovný výpis z matriční knihy úmrtí
Žádost o doslovný výpis z matriční knihy registrovaného partnerství
Žádost o nahlížení do matriční knihy narození
Žádost o nahlížení do matriční knihy úmrtí
Žádost o nahlížení do matriční knihy manželství
Žádost o nahlížení do matriční knihy registrovaného partnerství
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Za vydání druhopisu rodného, úmrtního, oddacího listu, nebo dokladu o registrovaném partnerství zaplatí občan správní poplatek dle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, položka 3, písm. b) 300 Kč (v hotovosti, na účet). Bezplatně se vydává pouze prvopis matričního dokladu.
Za vydání vícejazyčného standardního formuláře k matričnímu dokladu zaplatí občan správní poplatek 100 Kč, dle sazebníku zákona o správních poplatcích, položka 3, písm. h).
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Při osobní návštěvě se druhopis matričního dokladu vydává bezodkladně. Pokud je žádost zaslána poštou, je vyřízena nejpozději do 30 dnů od doručení příslušnému matričnímu úřadu.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Vyřízení žádosti o vydání druhopisu matričního dokladu elektronicky prozatím zákon neumožňuje.
-
Podle kterého právního předpisu se postupuje
- Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
-
Vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
-
Jaké jsou související předpisy
- Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
- Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
-
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Proti rozhodnutí o zamítnutí vydání matričního dokladu je možné podat odvolání, a to do 15 dnů ode dne jeho doručení.
Odvolání se podává prostřednictvím toho matričního úřadu, který rozhodnutí vydal.
-
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.
-
Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
-
Další související informace
-
Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
Internetové stránky Ministerstva vnitra ČR.
-
Kontaktní osoba
Jana Kaletová
referent vnitřních věcí státu - matrika+420599442859 12 / Edvarda Beneše Bc. Zuzana Kaňáková
vedoucí oddělení matriky a ohlašovny+420599442854 16 / Edvarda Beneše Petra Papalová
referent vnitřních věcí státu - matrika+420599442860 14 / Edvarda Beneše Ing. Irena Ruttkayová
referent vnitřních věcí státu - matrika+420599442855 15 / Edvarda Beneše -
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
01.01.2024
-
Popis byl naposledy aktualizován
26.09.2024
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno
-
Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace