Obsazování volných pracovních míst v rámci Úřadu městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Obsazování volných pracovních míst v rámci Úřadu městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz

  2. Základní informace k životní situaci

    Vymezení pojmu úředník

    Úředníkem je podle zákona č.312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků  a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o úřednících") zaměstnanec územního samosprávného celku (zde městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz) podílející se na výkonu správních činností (tj. plnění úkolů v samostatné nebo přenesené působnosti územního samosprávného celku) zařazený do úřadu územního samosprávného celku (zde Úřadu městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz). Ostatní zaměstnanci statutárního města Ostravy, zařazení do úřadu, kteří se však nepodílejí na výkonu správních činností, nejsou úředníci a nevztahují se na ně níže uvedené podmínky pro vznik pracovního poměru úředníka.

    Předpoklady pro vznik pracovního poměru úředníka

    Úředníkem se může stát fyzická osoba, která je státním občanem České republiky, popřípadě fyzická osoba, která je cizím státním občanem a má v České republice trvalý pobyt, dosáhla věku 18 let, je způsobilá k právním úkonům, je bezúhonná, ovládá jednací jazyk a splňuje další předpoklady pro výkon správních činností stanovené zvláštním právním předpisem.
    Za bezúhonnou se nepovažuje fyzická osoba, která byla pravomocně odsouzena :

    1. pro trestný čin spáchaný úmyslně, nebo
    2. pro trestný čin spáchaný z nedbalosti za jednání související s výkonem veřejné správy, pokud se podle zákona na tuto osobu nehledí, jakoby nebyla odsouzena.

    Pracovní smlouvu k výkonu činnosti úředníka lze uzavřít jen s uchazečem, který splňuje výše uvedené předpoklady; pro jmenování tajemníka úřadu a jmenování vedoucího úředníka se vyžaduje též splnění dalších předpokladů stanovených zvláštním zákonem (zákon č. 451/1991 Sb., tzv. lustrační zákon - nezbytným předpokladem pro jmenování do funkce je negativní lustrační osvědčení, o jehož vydání uchazeč požádá Ministerstvo vnitra ČR a čestné prohlášení dle § 4 odst. 3 - nevztahuje se na uchazeče narozené po 1. 12. 1971). 

    Předpoklady pro jmenování tajemníka úřadu

    Tajemníkem úřadu se může stát uchazeč, který splňuje výše uvedené předpoklady a má nejméně tříletou praxi :

    1. jako vedoucí zaměstnanec, nebo
    2. při výkonu správních činností v pracovním poměru k územnímu samosprávnému celku nebo při výkonu státní správy v pracovním nebo služebním poměru ke státu,
    3. ve funkci člena zastupitelstva územního samosprávného celku dlouhodobě uvolněného pro výkon této funkce.

    Délka praxe musí být splněna v průběhu 8 let bezprostředně předcházejících jmenování do funkce. Délku praxe prokazuje uchazeč čestným prohlášením. 

    Doba trvání pracovního poměru

    Pracovní poměr s úředníkem se uzavírá na dobu neurčitou. Je-li však pro to důvod spočívající v potřebě zajistit časově omezenou správní činnost nebo nahradit dočasně nepřítomného úředníka, zejména v případě jeho mateřské nebo rodičovské dovolené, pracovní neschopnosti, u níž lze na základě lékařského posudku předpokládat, že bude delší než 3 měsíce, výkonu civilní nebo vojenské služby nebo výkonu veřejné funkce, lze uzavřít pracovní poměr na dobu určitou. Výše uvedené se nevztahuje na případy, kdy zvláštní právní předpis stanoví sjednání pracovního poměru na dobu určitou jako podmínku pro vznik dalších práv.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Uchazeč o zaměstnání

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Výběrové řízení

    Výběrové řízení je podmínkou pro :

    1. jmenování do funkce vedoucího úřadu (tj. tajemníka úřadu) nebo vedoucího úředníka,
    2. vznik pracovního poměru úředníka na dobu neurčitou.

    V ostatních případech obsazení volných pracovních míst v rámci úřadu nepodléhá režimu výběrového řízení dle zákona o úřednících (jedná se o volná místa neúřednická a zástupy nepřítomných úředníků na dobu určitou). Tato volná místa může zaměstnavatel dle svých potřeb vhodným způsobem zveřejnit (např. na svých internetových stránkách). I zde však platí, že v případě volných úřednických míst na dobu určitou musí uchazeč splňovat výše uvedené předpoklady pro vznik pracovního poměru úředníka. Výběrové řízení vyhlašuje tajemník úřadu oznámením na úřední desce úřadu městského obvodu nejméně 15 dnů přede dnem určeným pro přihlášení uchazečů o jmenování do funkce vedoucího úředníka nebo uchazečů o přijetí do pracovního poměru úředníka na dobu neurčitou a současně i způsobem umožňujícím dálkový přístup. V případě výběrového řízení na funkci tajemníka úřadu vyhlašuje oznámení starosta.  

    Přihláška do výběrového řízení

    Podmínkou účasti ve výběrovém řízení je podání písemné přihlášky uchazečem do vyhlášeného výběrového řízení (poštou popř. přímo na podatelně úřadu). Přihláška uchazeče musí obsahovat tyto náležitosti:

    1. jméno, příjmení a titul,
    2. datum a místo narození,
    3. státní příslušnost,
    4. místo trvalého pobytu,
    5. číslo občanského průkazu (u cizince číslo dokladu o povolení k pobytu),
    6. datum a podpis uchazeče.

    K přihlášce je třeba připojit následující doklady :

      • životopis, ve kterém uchazeč uvede údaje o dosavadních zaměstnáních a o odborných znalostech a dovednostech týkajících se správních činností,
      • výpis z evidence Rejstříku trestů ne starší než 3 měsíce; u cizích státních příslušníků též obdobný doklad osvědčující bezúhonnost vydaný domovským státem; pokud takový doklad domovský stát nevydává, doloží se bezúhonnost čestným prohlášením
      • ověřená kopie dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání,
      • přílohu k přihlášce k výběrovému řízení (je součástí přihlášky, která je k dispozici na webových stránkách městského obvodu).
      • v případě jmenovaných funkcí (tajemník úřadu, vedoucí úředníci) čestné prohlášení a negativní lustrační osvědčení dle zákona č. 451/1991 Sb., tzv. lustrační zákon - nevztahuje se na uchazeče narozené po 1. 12. 1971.

    Nemá-li přihláška výše uvedené náležitosti nebo nejsou-li k ní připojeny příslušné doklady, tajemník úřadu vyzve uchazeče, aby náležitosti nebo doklady v přiměřené lhůtě doplnil. Po uplynutí lhůty pro podání přihlášek, případně lhůty k jejich doplnění jsou přihlášky předány výběrové komisi.  

    Posouzení uchazečů výběrovou komisí

    Uchazeče posuzuje výběrová komise, která má nejméně 3 členy. Předsedu a ostatní členy výběrové komise jmenuje a odvolává tajemník úřadu. Alespoň jedna třetina členů komise jsou úředníci územního samosprávného celku, který výběrové řízení vyhlásil. Jednání výběrové komise je neveřejné. Výběrová komise jedná, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jejích členů, a rozhodnutí přijímá nadpoloviční většinou hlasů přítomných členů výběrové komise. Výběrová komise posoudí, zda uchazeč předložil úplnou přihlášku z hlediska náležitostí a požadovaných dokladů a splňuje zákonné předpoklady pro vznik pracovního poměru úředníka, popř. vedoucího úředníka, popř. další požadavky zaměstnavatele stanovené v oznámení výběrového řízení. Za účelem posouzení, zda uchazeči splňují požadavky stanovené v oznámení, může výběrová komise dle svého uvážení pozvat k jednání uchazeče, kteří předložili úplné přihlášky, včetně příslušných dokladů. Výběrová komise pořizuje o posouzení uchazečů písemnou zprávu, která obsahuje: údaje o složení výběrové komise; seznam všech uchazečů; seznam a pořadí uchazečů, kteří předložili úplné přihlášky, včetně příslušných dokladů a splňují další požadavky stanovené v oznámení. Zprávu podepisují všichni přítomní členové výběrové komise a její předseda tuto zprávu předá se spisovým materiálem vztahujícím se k výběrovému řízení tajemníkovi úřadu.

    Do funkce tajemníka úřadu nebo vedoucího úředníka může být jmenován jen ten uchazeč, který předložil úplnou přihlášku včetně dokladů a splňuje i další požadavky stanovené v oznámení. Obdobné platí i pro uzavření pracovní smlouvy s uchazečem na pozici úředníka. Ke zprávě připojí tajemník úřadu záznam o uzavření pracovní smlouvy nebo o jmenování. Tajemník úřadu musí na požádání umožnit uchazeči do zprávy nahlédnout.

    Tajemník úřadu je oprávněn vyhlášené výběrové řízení v kterékoliv jeho fázi zrušit, a to i bez uvedení důvodů.

    Uchazeč nese náklady, které mu účastí ve výběrovém řízení vznikly.

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Podmínkou účasti ve výběrovém řízení je podání písemné přihlášky uchazečem do vyhlášeného výběrového řízení (poštou popř. přímo na podatelně úřadu). Náležitosti přihlášky viz. bod 6.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, náměstí Dr.E.Beneše 555/6, 729 29 Ostrava - kancelář č. 206.

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
    Ing. Daniela Durajová
    personalista
    599442825 206A / Edvarda Beneše
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Doklady přikládané k přihlášce do výběrového řízení:

    • životopis, ve kterém uchazeč uvede údaje o dosavadních zaměstnáních a o odborných znalostech a dovednostech týkajících se správních činností,
    • výpis z evidence Rejstříku trestů ne starší než 3 měsíce; u cizích státních příslušníků též obdobný doklad osvědčující bezúhonnost vydaný domovským státem; pokud takový doklad domovský stát nevydává, doloží se bezúhonnost čestným prohlášením; vyřízení výpisu je možné pořídit na počkání v místech označených CzechPOINT za poplatek 100 Kč,
    • ověřená kopie dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání,
    • přílohu k přihlášce k výběrovému řízení (je součástí přihlášky, která je k dispozici na webových stránkách městského obvodu),
    • v případě jmenovaných funkcí (tajemník úřadu, vedoucí úředníci) čestné prohlášení a negativní lustrační osvědčení dle zákona č. 451/1991 Sb., tzv. lustrační zákon - nevztahuje se na uchazeče narozené po 1. 12. 1971.
  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Účast ve výběrovém řízení nepodléhá žádnému poplatku. Uchazeč je však povinen uhradit poplatek příslušné instituci za pořízení výpisu z evidence Rejstříku trestů a ověření kopie dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání, popř. za vystavení lustračního osvědčení. Uchazeč nese náklady, které mu účastí ve výběrovém řízení vznikly. 

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Vyhlášení výběrového řízení se provede oznámením na úřední desce nejméně 15 dní přede dnem určeným pro přihlášení uchazečů a současně i způsobem umožňujícím dálkový přístup. V případě potřeby doplnění chybějících náležitostí přihlášky, popř. přikládaných dokladů je uchazeč vyzván, aby vše potřebné doplnil v přiměřené lhůtě. Pro další průběh výběrového řízení nejsou stanoveny žádné lhůty, je realizováno v závislosti na počtu uchazečů a faktických možnostech zaměstnavatele. Všichni uchazeči jsou o výsledku výběrového řízení písemně vyrozuměni, přičemž jim jsou současně vráceny veškeré písemnosti a doklady, které pro účely výběrového řízení dodali. 

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Další činnosti nejsou stanoveny.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Tuto situaci nelze řešit pouze elektronickou cestou, a to zejména vzhledem k dokladům, jenž se k přihlášce do výběrového řízení přikladádají.

  15. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
  16. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
  17. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  18. Související životní situace a návody, jak je řešit
  19. Popis byl naposledy aktualizován

    06.03.2019

  20. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno