Žádosti o informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Žádosti o informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů

  2. Základní informace k životní situaci

    Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů zapracovává příslušné předpisy Evropské unie (Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2019/1024 ze dne 20. června 2019 o otevřených datech a informacích veřejného sektoru) a upravuje pravidla pro poskytování informací a podmínky práva svobodného přístupu k těmto informacím vztahující se k působnosti zákonem definovaných povinných subjektů.

    Zákon se nevztahuje na poskytování informací o údajích vedených v centrální evidenci účtů a v navazujících evidencích, informací, které jsou předmětem průmyslového vlastnictví, a dalších informací, pokud zvláštní zákon upravuje jejich poskytování, zejména vyřízení žádosti včetně náležitostí a způsobu podání žádosti, lhůt, opravných prostředků a způsobu poskytnutí informací.

    Povinnost poskytovat informace se netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací.

     

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Žadatelem je každá fyzická i právnická osoba, která žádá o informaci.

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací. Není-li žadateli na ústně podanou žádost informace poskytnuta anebo nepovažuje-li žadatel informaci poskytnutou na ústně podanou žádost za dostačující, je třeba podat žádost písemně.

    Informací se rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního. Informací podle tohoto zákona není počítačový program.

    Zveřejněnou informací je taková informace, která může být vždy znovu vyhledána a získána, zejména vydaná tiskem nebo na jiném nosiči dat umožňujícím zápis a uchování informace, vystavená na úřední desce, s možností dálkového přístupu nebo umístěná v knihovně poskytující veřejné knihovnické a informační služby podle knihovního zákona.

    Doprovodnou informací je taková informace, která úzce souvisí s požadovanou informací (například informace o její existenci, původu, počtu, důvodu odepření, době, po kterou důvod odepření trvá a kdy bude znovu přezkoumán, a dalších důležitých rysech).

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.

    Není-li žadateli na ústně podanou žádost informace poskytnuta anebo nepovažuje-li žadatel informaci poskytnutou na ústně podanou žádost za dostačující, je třeba podat žádost písemně.

    Žádost je podána dnem, kdy ji obdržel povinný subjekt.

    Ze žádosti musí být zřejmé, kterému povinnému subjektu je určena, a že se žadatel domáhá poskytnutí informace ve zákona o svobodném přístupu k informacím.

    Fyzická osoba uvede v žádosti:

    -          jméno,

    -          příjmení,

    -          datum narození,

    -          adresu místa trvalého pobytu nebo, není-li přihlášena k trvalému pobytu, adresu bydliště a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště.

    Právnická osoba uvede v žádosti:

    -          název,

    -          identifikační číslo,

    -          adresu sídla a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla.

    Adresou pro doručování se rozumí též elektronická adresa.

    Je-li žádost učiněna elektronicky, musí být podána prostřednictvím elektronické podatelny povinného subjektu (posta@moap.ostrava.cz).

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Povinným subjektem je statutární město Ostrava, městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz, jakož i Úřad městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz.

  7. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Pokud žadatel nežádá ústně, pak písemnou žádost o poskytnutí informace.

  8. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
  9. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Dle zákona jsou povinné subjekty v souvislosti s poskytováním informací oprávněny žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. Povinný subjekt může vyžádat i úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informací.

    V případě, že bude povinný subjekt za poskytnutí informace požadovat úhradu, písemně oznámí tuto skutečnost spolu s výší úhrady žadateli před poskytnutím informace. Z oznámení musí být zřejmé, na základě jakých skutečností a jakým způsobem byla výše úhrady povinným subjektem vyčíslena. Nesplní-li povinný subjekt vůči žadateli oznamovací povinnost, ztrácí nárok na úhradu nákladů.

    Pokud žadatel do 60 dnů ode dne oznámení výše požadované úhrady úhradu nezaplatí, povinný subjekt žádost odloží. Po dobu vyřizování stížnosti proti výši požadované úhrady lhůta neběží.

  10. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Žádost je podána dnem, kdy ji obdržel povinný subjekt.

    Povinný subjekt posoudí žádost a:

    a)      brání-li nedostatek údajů o žadateli vyřízení žádosti o informaci, vyzve žadatele ve lhůtě do 7 dnů ode dne podání žádosti, aby žádost doplnil; nevyhoví-li žadatel této výzvě do 30 dnů ode dne jejího doručení, žádost odloží,

    b)      v případě, že je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována, nebo je formulována příliš obecně, vyzve žadatele ve lhůtě do sedmi dnů od podání žádosti, aby žádost upřesnil, neupřesní-li žadatel žádost do 30 dnů ode dne doručení výzvy, rozhodne o odmítnutí žádosti,

    c)      v případě, že požadované informace se nevztahují k jeho působnosti, žádost odloží a tuto odůvodněnou skutečnost sdělí do 7 dnů ode dne doručení žádosti žadateli, nebo

    d)      nebude-li žádost povinným subjektem ze zákonem stanovených důvodů odmítnuta poskytne informaci v souladu se žádostí ve lhůtě nejpozději do 15 dnů ode dne přijetí žádosti nebo ode dne jejího doplnění; je-li zapotřebí licence podle § 14a zákona, předloží v této lhůtě žadateli konečnou licenční nabídku.

    Lhůtu pro poskytnutí informace může povinný subjekt prodloužit ze závažných důvodů, nejvýše však o deset dní. Závažnými důvody jsou:

    -          vyhledání a sběr požadovaných informací v jiných úřadovnách, které jsou oddělené od úřadovny vyřizující žádost,

    -          vyhledání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací požadovaných v jedné žádosti,

    -          konzultace s jiným povinným subjektem, který má závažný zájem na rozhodnutí o žádosti, nebo mezi dvěma nebo více složkami povinného subjektu, které mají závažný zájem na předmětu žádosti, nebo

    -          nezbytnost umožnit uplatňování práv osobám, které by mohly být podstatným způsobem dotčeny poskytnutí požadované informace.

    Žadatel musí být o prodloužení lhůty i o jeho důvodech vždy prokazatelně informován, a to včas před uplynutím lhůty pro poskytnutí informace.

  11. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Osoby, které by mohly být podstatným způsobem dotčeny poskytnutím požadované informace (osoby, k jejichž soukromí či majetkovým poměrům se žádané informace vztahují).

  12. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
  13. Elektronická služba, kterou lze využít

    Elektronická podatelna: posta@moap.ostrava.cz

  14. Popis byl naposledy aktualizován

    12.06.2024

  15. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno