Pečení štrůdlu nebo rituál kolem ohně. Lektorský tým PLATO umožňuje dětem potkat se s uměním bez předsudků
Pečení štrůdlu. I tak může vypadat úvodní část vzdělávacího programu k tématu současného vizuálního umění. Během devadesáti minut v něm středoškoláci zjistí třeba to, že umění může mít jakoukoli podobu. Lektorské oddělení ostravské galerie připravuje programy k výstavám, v nichž akcentuje témata, která řeší mladí lidé. Edukace probíhají i v době, kdy je galerie kvůli přípravě nových výstav uzavřená – PLATO vyráží do škol, od mateřských po střední. Programy loni prošlo 3 300 dětí z celého Moravskoslezského kraje. PLATO ze státního a evropského rozpočtu za poslední dva roky získalo na vzdělávání pro Ostravu přes 3,3 mil. Kč.
Komentované prohlídky výstav, přednášky nebo koncerty či happeningy. To jsou formy, které nás jako první napadnou, když se řekne doprovodný program v galerii. Méně se už ví, že i dopoledne to v galerii žije poměrně intenzivně programy pro školy. Jak ale průběh takového programu může vypadat? „V jednom z programů například studenti pracují s předměty podobnými těm, které pro své umělecké akce v minulosti použili špičkoví umělci, jako Marina Abramović nebo Jiří Kovanda. Zpracováváme témata jako jsou magie, rituály, životní prostředí nebo přírodní cykly. Zkrátka připravujeme programy, které se hodí i do jiných předmětů než jen do výtvarné výchovy,“ vysvětluje přístup Alice Sovadinová, vedoucí galerijní pedagožka. Jeden program nese název Stávat se nelidským a v jeho průběhu se děti vžívají do předmětů jako je celer, ulita nebo loutka a následně o svém zážitku předávají zprávu. Jindy se účastní rituálů kolem ohně nebo vytvářejí amulety s myšlenkou na to, co chtějí planetě přinést nebo čeho ji naopak zbavit.
Týdně se v PLATO odehraje průměrně pět skupinových lekcí, ale například v červnu to mohou být i čtyři denně. A i když mají strukturu i scénář stanovený, nikdy nejsou dvě stejné. „Někdy si děti mohou na začátku akce samy vybrat téma, které je zajímá. Když si chtějí o tématu spíše povídat než něco vytvářet, je to na nich. Dynamika skupiny vždycky ovlivňuje průběh daného programu,“ přibližuje práci se školními skupinami Alice Sovadinová.
Vzdělávacími programy PLATO loni prošlo 3 300 lidí, dopolední edukace absolvovalo 131 tříd od mateřských až po střední školy. Věnují se jim čtyřčlenný lektorský tým a dvě externí spolupracovnice. Program se může odehrávat v galerii, v ulicích a parcích města nebo ve škole a pro zájemce jde připravit i na míru. Své třídy na programy hlásí například učitelé českého jazyka, základů společenských věd, občanské výchovy, ale i angličtiny, dějepisu, přírodovědy nebo zeměpisu. Rozvíjí totiž velmi rozmanité vzdělávací kompetence: komunikaci, spolupráci, empatii, kritické myšlení nebo mezidruhovou komunikaci.
Řada programů se i do budoucna bude soustředit na přírodu a ekologii, a to ve vztahu k nově vybudované zahradě s permakulturními prvky, která nové sídlo PLATO obklopuje. S tématem zahrady a přírody souvisí hned dva pilotní projekty dlouhodobé spolupráce se školami. „Do jednoho z nich, který inicioval ostravský magistrát, jsou zapojeny dvě základní školy z Ostravy a tři umělci, kteří mají za úkol podpořit kreativitu ve výuce a v rámci projektových dnů zvolili propojení umění s přírodopisem a zeměpisem. Záměrem druhého projektu, ve kterém jsme společně se dvěma školkami a jednou školní družinou, je jednak navázání dlouhodobé spolupráce s dětmi v péči o zahradu galerie, která pomalu vzniká, ale také prožitá zkušenost s tím, jaké ovoce dlouhodobější starost o zahradu nese,“ uvedla galerijní pedagožka Iveta Horáková.
PLATO programy vytváří a provádí, ale také spolupracuje v oblasti vzdělávání s dalšími organizacemi. „Pro Střední uměleckou školu v Ostravě jsme na jejich žádost vymysleli obsah projektu, na který škola získala podporu z evropských fondů. Pro ostravský magistrát jsme rovněž partnery pro velmi přínosný projekt kreativního učení. Důležité také je, že díky PLATO do Ostravy přicházejí státní i evropské peníze, které plynou do vzdělávací oblasti, a to v řádech miliónu korun,“ dodává ředitel PLATO Marek Pokorný.
Kromě programů v době výuky nabízí galerie i odpolední nebo víkendové workshopy a kroužky, které nejsou závislé na aktuálních výstavách. Program pro děti ve věku 6 až 11 let s názvem Ahoj děcka je obsazen měsíc dopředu, pravidelně se schází také dětský Klub v ukrajinštině. Bauhaus Artclub je zase výtvarný klub pro teenagerstvo ve věku 13 až 17 let. Hlavně o víkendech se konají workshopy pro celé rodiny.
PLATO je dynamická a otevřená instituce založená městem Ostrava. Aktuální podoby současného (vizuálního) umění zprostředkovává od roku 2016. Od září 2022 sídlí v budově bývalých jatek a souběžně provozuje PLATO Bauhaus.
Kontakt pro média:
Dita Eibenová
dita.eibenova@plato-ostrava.cz
(+420) 739 678 915