Pečení štrůdlu nebo rituál kolem ohně. Lektorský tým PLATO umožňuje dětem potkat se s uměním bez předsudků

29/4 2024

Pečení štrůdlu. I tak může vypadat úvodní část vzdělávacího programu k tématu současného vizuálního umění. Během devadesáti minut v něm středoškoláci zjistí třeba to, že umění může mít jakoukoli podobu. Lektorské oddělení ostravské galerie připravuje programy k výstavám, v nichž akcentuje témata, která řeší mladí lidé. Edukace probíhají i v době, kdy je galerie kvůli přípravě nových výstav uzavřená – PLATO vyráží do škol, od mateřských po střední. Programy loni prošlo 3 300 dětí z celého Moravskoslezského kraje. PLATO ze státního a evropského rozpočtu za poslední dva roky získalo na vzdělávání pro Ostravu přes 3,3 mil. Kč.

Pečení štrůdlu nebo rituál kolem ohně. Lektorský tým PLATO umožňuje dětem potkat se s uměním bez předsudků

Komentované prohlídky výstav, přednášky nebo koncerty či happeningy. To jsou formy, které nás jako první napadnou, když se řekne doprovodný program v galerii. Méně se už ví, že i dopoledne to v galerii žije poměrně intenzivně programy pro školy. Jak ale průběh takového programu může vypadat? „V jednom z programů například studenti pracují s předměty podobnými těm, které pro své umělecké akce v minulosti použili špičkoví umělci, jako Marina Abramović nebo Jiří Kovanda. Zpracováváme témata jako jsou magie, rituály, životní prostředí nebo přírodní cykly. Zkrátka připravujeme programy, které se hodí i do jiných předmětů než jen do výtvarné výchovy,“ vysvětluje přístup Alice Sovadinová, vedoucí galerijní pedagožka. Jeden program nese název Stávat se nelidským a v jeho průběhu se děti vžívají do předmětů jako je celer, ulita nebo loutka a následně o svém zážitku předávají zprávu. Jindy se účastní rituálů kolem ohně nebo vytvářejí amulety s myšlenkou na to, co chtějí planetě přinést nebo čeho ji naopak zbavit.

Týdně se v PLATO odehraje průměrně pět skupinových lekcí, ale například v červnu to mohou být i čtyři denně. A i když mají strukturu i scénář stanovený, nikdy nejsou dvě stejné. „Někdy si děti mohou na začátku akce samy vybrat téma, které je zajímá. Když si chtějí o tématu spíše povídat než něco vytvářet, je to na nich. Dynamika skupiny vždycky ovlivňuje průběh daného programu,“ přibližuje práci se školními skupinami Alice Sovadinová.

Vzdělávacími programy PLATO loni prošlo 3 300 lidí, dopolední edukace absolvovalo 131 tříd od mateřských až po střední školy. Věnují se jim čtyřčlenný lektorský tým a dvě externí spolupracovnice. Program se může odehrávat v galerii, v ulicích a parcích města nebo ve škole a pro zájemce jde připravit i na míru. Své třídy na programy hlásí například učitelé českého jazyka, základů společenských věd, občanské výchovy, ale i angličtiny, dějepisu, přírodovědy nebo zeměpisu. Rozvíjí totiž velmi rozmanité vzdělávací kompetence: komunikaci, spolupráci, empatii, kritické myšlení nebo mezidruhovou komunikaci.

Řada programů se i do budoucna bude soustředit na přírodu a ekologii, a to ve vztahu k nově vybudované zahradě s permakulturními prvky, která nové sídlo PLATO obklopuje. S tématem zahrady a přírody souvisí hned dva pilotní projekty dlouhodobé spolupráce se školami. „Do jednoho z nich, který inicioval ostravský magistrát, jsou zapojeny dvě základní školy z Ostravy a tři umělci, kteří mají za úkol podpořit kreativitu ve výuce a v rámci projektových dnů zvolili propojení umění s přírodopisem a zeměpisem. Záměrem druhého projektu, ve kterém jsme společně se dvěma školkami a jednou školní družinou, je jednak navázání dlouhodobé spolupráce s dětmi v péči o zahradu galerie, která pomalu vzniká, ale také prožitá zkušenost s tím, jaké ovoce dlouhodobější starost o zahradu nese,“ uvedla galerijní pedagožka Iveta Horáková.

PLATO programy vytváří a provádí, ale také spolupracuje v oblasti vzdělávání s dalšími organizacemi. „Pro Střední uměleckou školu v Ostravě jsme na jejich žádost vymysleli obsah projektu, na který škola získala podporu z evropských fondů. Pro ostravský magistrát jsme rovněž partnery pro velmi přínosný projekt kreativního učení. Důležité také je, že díky PLATO do Ostravy přicházejí státní i evropské peníze, které plynou do vzdělávací oblasti, a to v řádech miliónu korun,“ dodává ředitel PLATO Marek Pokorný.

Kromě programů v době výuky nabízí galerie i odpolední nebo víkendové workshopy a kroužky, které nejsou závislé na aktuálních výstavách. Program pro děti ve věku 6 až 11 let s názvem Ahoj děcka je obsazen měsíc dopředu, pravidelně se schází také dětský Klub v ukrajinštině. Bauhaus Artclub je zase výtvarný klub pro teenagerstvo ve věku 13 až 17 let. Hlavně o víkendech se konají workshopy pro celé rodiny.

 

PLATO je dynamická a otevřená instituce založená městem Ostrava. Aktuální podoby současného (vizuálního) umění zprostředkovává od roku 2016. Od září 2022 sídlí v budově bývalých jatek a souběžně provozuje PLATO Bauhaus.

Kontakt pro média:
Dita Eibenová
dita.eibenova@plato-ostrava.cz
(+420) 739 678 915